woensdag 24 september 2014

BMW i8; Born to be electric

Bij de introductie van de BMW i8 vergeleek BMW hem zelf met een M3, wat betreft de prestaties. 
De BMW i8 is een lustobject voor het oog. Een auto waar men de smartphone voor pakt om er foto's van te maken. Hij is dus verre van te vergelijken met een BMW 3 serie of BMW M3. De BMW i8 is een klasbak eerste klas. En dat niet alleen vanwege het gewaagde design - dat vrijwel gelijk is aan het concept van het i type - maar ook omdat men zich er in Californiƫ terdege van bewust is dat dit een vooruitstrevend brok techniek is.
BMW kiest voor een bescheiden 1,5-liter driecilinderturbo in de i8, die 231 pk levert. De elektromotor doet daar maximaal 131 pk bovenop. Is dat genoeg voor het sportwagengevoel? Of is het allemaal een beetje kitsch? Autoweek.nl deed een rij-impressie met de i8.



120 km/h elektrisch
Sowieso heb je het gevoel dat je in iets bijzonders stapt op het moment dat je de vleugeldeur opent en jezelf in de lage cockpit laat zakken. Waarin naast de beperkte hoofdruimte overigens opvalt dat het design van het instrumentarium een stuk conventioneler is dan dat van de buitenkant; zo strookt het (mooie – dat wel) leer van onze testauto naar onze smaak niet direct met onderhuidse hightech.
De BMW begeeft zich in eDrive stil en comfortabel tussen het andere verkeer. Dat zoemen duurt maximaal 37 kilometer, tot 120 km/h. Met een onmiddellijk aanwezig koppel van 250 Nm accelereert de i8 bovendien zeer behoorlijk. Niet dat je strepen trekkend en met een wild rukkend stuur bij een stoplicht weg spurt, maar er zijn heel wat auto’s die minder van hun plek komen. Mocht je onverhoeds meer kracht nodig hebben - bijvoorbeeld als een verkeerssituatie daar om vraagt -, dan zit er een soort kick down-functie op en springt de benzinemotor kortstondig bij.

Op scherp
Met beide krachtbronnen aan het werk is de BMW i8 serieus snel, voor de sprint van 0-100 km/h claimt BMW 4,4 seconden. Dit nog steeds zonder al te veel drama, overigens. Het karakter van de auto verandert echter zodra je de pook een tik naar links geeft en daarmee de sportmodus activeert. Onderstel en besturing worden op scherp gezet, bovendien neemt de benzinemotor nu de leiding, daarbij een duidelijk hardere brom producerend. Het geluid wordt kunstmatig versterkt in het interieur. Hoe nep ook, onprettig klinkt de donkere roffel zeker niet. Bij hogere toeren zit er zelfs een snerp in die met een beetje fantasie doet denken aan een Porsche-boxer. Met een driepitterje uit een stadsauto heeft dit helemaal niks meer te maken!
In Sport gaat het om maximale prestaties en wordt de niet-benutte capaciteit van de benzinemotor aangewend om de accu continu op peil te houden. Die laadt dus niet alleen tijdens het remmen bij, maar ook bij bijvoorbeeld half gas rijdt. Zodat je altijd maximale elektroboost hebt zodra je de sporthybride weer op z'n staart trapt.



Nieuwe doelgroep
Bijzonder is de BMW i8 zonder enige twijfel. Alle systemen werken prachtig samen en de uitkomst ervan maakt de BMW i8 tot een begerenswaardig apparaat. Dat met € 149.000 niet goedkoop is in absolute zin, maar het is een schijntje ten opzichte van een Porsche 918 - al is die natuurlijk, hoe vergelijkbaar in zekere zin ook, van een ander kaliber. Maar hoe indrukwekkend hij ook presteert, een ultieme rijmachine is de i8 niet. Het is geen gooi en smijtauto waarin de adrenaline je oren uit spuit. Daarvoor voelt het allemaal net iets te klinisch, mist hij levendigheid en enthousiasme.
Is dat erg? Dat valt te betwijfelen, waarschijnlijk boort BMW met de i8 deels een nieuwe doelgroep aan. Mensen die bovengemiddeld gefascineerd zijn door techniek. Die tegelijkertijd best nog op zoek zijn naar Freude am Fahren, maar dan wel een beetje verantwoord. Wat dat betreft is de missie geslaagd. Welkom in de toekomst.
Naar een Ferrari kijkt men in Los Angeles niet om, de BMW i8 is echter een aandachtstrekker eerste klas.

Leest het volledige verhaal op Autoweek.nl.

2 opmerkingen:

  1. Het lijkt me een aparte ervaring die i8. Dit reikt natuurlijk al wel naar de toekomst waar uiteindelijk ook andere dealers naar toe willen. BMW maakt dat ook duidelijk met het exterieur. Het is zeker een nieuwe en aparte verschijning op de wegen en het trekt meteen je aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het lijkt me een aparte ervaring die i8. Dit reikt natuurlijk al wel naar de toekomst waar uiteindelijk ook andere dealers naar toe willen. BMW maakt dat ook duidelijk met het exterieur. Het is zeker een nieuwe en aparte verschijning op de wegen en het trekt meteen je aandacht.

    BeantwoordenVerwijderen